Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

lillipie

Daisypath Anniversary tickers

onsdag 25 januari 2012

Kalendern och Mat till babyn

Idag hitta jag min kalender för året 2010 :-) De var jätte bra för där skrev jag hur och i vilken takt Ronja börja äta fast föda. Ronja var över 6 månader när vi börja.

Har nu tagit och skrivit av Ronjas mat program till min nya kalender. Så den 6.2 börjar vi med potatisen, på Wilhelms 6 månadersdag. Takten blir ju kanska fort för sen 7.3 skall hela matplanen vara i full fart med morgån gröt, lunch, mellanmål, middag och kvälls gröt.

Vecka 1.
Dag:

1. lunch 1-2 tsk potatis blandat med bröstmjölk
2. lunch & middag 1-2 tsk potatis blandat med bröstmjölk
3. lunch & middag 6 tsk potatis blandat med bröstmjölk
4. lunch & middag 8 tsk potatis blandat med bröstmjölk
5.lunch & middag 10 tsk potatis blandat med bröstmjölk
6. lunch & middag 12 tsk morot & potatis blandat med bröstmjölk
7. lunch & middag 14 tsk morot & potatis blandat med bröstmjölk

Vecka 2.
Dag
1. lunch & middag 16 tsk morot & potatis blandat med bröstmjölk
2. lunch & middag 18 tsk morot & potatis blandat med bröstmjölk
3. lunch & middag 20 tsk morot & potatis blandat med bröstmjölk
4,5,6. lunch & middag blomlål, morot & potatis blandat.
7. lunch & middag broccoli, blomkål, morot & potatis blandat

Vecka 3.
Dag
1,2,3 lunch & middag broccoli, blomkål, morot & potatis blandat
4,5 lunch & middag 2 olika grönsaker + höna
6,7 lunch & middag 2 olika grönsaker + höna smat ett mellanmål mellan med bär/frukt mosat

Vecka 4
Dag 5 kommer första gången morgån gröten med, havregrynsgröt kokad med bröstmjölk, 1 dl flingor, 2dl vatten/mjölk. Ifall inte gröten fungerar så kan man lägga lite "sylt" på (barn sylt som nestle bona eller piltti).

Vecka 5
Dag 3 så kommer kvällsgröten till.

I framtiden så prövar man på olika kötter/ grönsaker men max 1 ny grej per vecka. Kokad vatten ger man också med varje måltid, ibörja mycket lite, 1 tsk för vatten är mycket tunnare än mjölken så de går lätt i halsen.

Detta var planen min rådgivnings tant satte upp med mig till Ronja och den fungera jätte bra. Maten lagade jag själv 1 gång i veckan med att koka allt i samma kastrull (också köttet). Efteråt använde jag mixer staven för att laga allt i en pure. Sen fryste jag ner de i färdiga portions koppar dvs när Ronja åt en hel portion. Så behövde man bara laga mat till babyn en gång i veckan. Mellanmåls bär/frukt blev oftast banan eller en "sylt" burk. 1-2 msk ryps skall man gärna sätta med i maten.

Ifall ungen börjar streika så batat är en jätte bra. De är lite sötare och lättare för barnet att få ner.

Nån som har egna tips? :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar